Κυκλάδες
Σύρος
Ποσειδωνία Σύρου
κυκλαδικός πολιτισμός
η αρχόντισσα των Κυκλάδων
το Δημαρχείο Ποσειδωνίας
Δημοτικό Σχολείο Ποσειδωνίας Σύρου
Η έννοια της μεταβλητής ... ή το πέταγμα της πεταλούδας
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' και της ΣΤ' τάξης ασχολούνται με τον προγραμματισμό στο περιβάλλον του Scratch. Δημιουργούν τα δικά τους παιχνίδια, αλλά κάθε παιχνίδι γίνεται πιο συναρπαστικό αν ο παίκτης μαζεύει πόντους, αν "τρέχει" το χρονόμετρο, αν έχει συγκεκριμένο αριθμό προσπαθειών στη διάθεσή του για ένα αποτέλεσμα. Όλα αυτά και πολλά άλλα υλοποιούνται με τη χρήση της μεταβλητής. Η μεταβλητή αποτελεί μία από τις πιο βασικές αλλά ταυτόχρονα και από τις πιο δύσκολες έννοιες στον προγραμματισμό. Κάθε μεταβλητή έχει δεδομένο όνομα αλλά αλλάζει περιεχόμενο.
Δημιουργώντας, λοιπόν, οι μαθητές και οι μαθήτριες της Ε' της τάξης ένα παιχνίδι, χρειαζόταν να διαχειριστούν την έννοια της μεταβλητής. Για την καλύτερη κατανόηση της έννοιας αυτής παίξαμε ένα θεατρικό παιχνίδι: μία απόχη κυνηγάει έξι πεταλούδες. Τα πάντα σταματούν όταν η απόχη πιάσει όλες τις πεταλούδες. Ποιος όμως θα κρατάει το πλήθος των πεταλούδων και ποιος θα το υπολογίζει; Η Κεντρική Μονάδα Επεξεργασίας υπολογίζει (μια πεταλούδα, δυο πεταλούδες, τρεις πεταλούδες,...) και ενημερώνει τη μεταβλητή.
Μοιράσαμε τους ρόλους: πεταλούδες, απόχη, κεντρική μονάδα επεξεργασίας, μεταβλητή και άρχισε το κυνηγητό με την απόχη να μαζεύει πεταλούδες και την κεντρική μονάδα επεξεργασίας κάθε φορά να σημειώνει πόσες πεταλούδες πιάστηκαν. Όταν όλες οι πεταλούδες πιάστηκαν κι όλα ηρέμησαν, οι μαθητές μας επέστρεψαν στους υπολογιστές τους για να υλοποιήσουν προγραμματιστικά το σενάριο αυτό χρησιμοποιώντας πλέον και την έννοια της μεταβλητής.
Μαρία Ιωσηφίδου - H εκπαιδευτικός της τάξης (ειδικότητα Πληροφορικής)